Het is ochtend, de kranten liggen bij mij op tafel, en daar is-ie weer: een tsunami aan slecht nieuws. Overstroming hier, oorlog daar, een nieuw rapport over hoe we collectief de aarde naar de knoppen helpen. Ook op sociale media blijft de ellende onvermijdelijk. Eén scroll en je verdrinkt in natuurrampen, politieke chaos, en de zoveelste influencer die een mening heeft over alles.

Geen wonder dat steeds meer mensen besluiten: ik kijk gewoon niet. De verleiding is zo groot. Wegkijken van het nieuws, doorklikken op sociale media, negeren wat te zwaar voelt. Wel die kattenfilmpjes, niet die oorlog. Jongeren zijn er meesters in. Van hen scrolt maar liefst 70 procent weleens door bij nieuws over natuurrampen, en 30 procent zelfs vaak. Met de traditionele media komen ze überhaupt al veel minder in aanraking, blijkt uit de nieuwste Mediamonitor van het Commissariaat van de Media. Krijgen ze e-mails met ingewikkelde vragen? Gewoon even laten zitten. WhatsApp-berichten die te veel...