Wie afgelopen voorjaar door Leiden of Utrecht liep, is ze ongetwijfeld tegengekomen: grote gele en rode reclameborden zonder tekst of uitleg. Binnen een straal van 5 meter rook het naar de welbekende Franse frietjes van McDonald’s. ‘We verspreiden onze herkenbare geur op subtiele wijze en plaatsen de billboards slim in de buurt van restaurants,’ legt de fastfoodgigant het experiment trots uit in een video. ‘Vanaf dat moment laten we de onweerstaanbare trek zijn werk doen.’

Consumenten worden niet alleen door naar friet geurende billboards aangespoord een vette hap te scoren; overal om ons heen is de verleiding van ongezond eten. Het aantal plaatsen waar je fastfood kunt krijgen, is in tien jaar met ruim de helft gestegen, meldde statistiekbureau CBS in september. Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er tien jaar geleden nog ongeveer 12.600 waren.

Ongezond eten beperkt zich niet tot snackbars, shoarmatenten en hamburgerketens, in...