Als belangrijke verklaring voor het jarenlange succes van de VVD onder Mark Rutte geldt – behalve natuurlijk het wendbare karakter van Mark Rutte zelf – dat de partij zich onder zijn leiding ontwikkelde tot een geoliede campagnemachine. Een van de drijvende krachten achter die ontwikkeling was Bas Erlings, van 2013 tot 2021 campagnestrateeg voor de partij. Onder het motto ‘never talk strategy’ verkeerde Erlings al die jaren bij voorkeur in de luwte, ook nadat hij in 2021 een campagnebureau oprichtte met oud-VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff.
Maar afgelopen weekend deed Erlings in het radioprogramma Goed Ingelichte Kring een zeldzaam boekje open over de succesvolle campagnestrategie in de jaren van Rutte. Na de verloren verkiezingen van 2014 besloot hij zich, samen met toenmalig Kamerlid Klaas Dijkhoff, te verdiepen in de gedragspsychologie. Hij las de boeken van Daniel Kahneman en Richard Thaler over gedragsbeïnvloeding, en ontdekte dat stemmen bij verkiezingen in wezen...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.