Kabinet-Schoof presenteerde onlangs haar pakket met aangescherpte asielregels, zogenaamd met het doel om minder asielzoekers naar Nederland te laten komen. Een compromis, wordt het genoemd, maar het kabinet lijkt te vergeten dat dit beleid effect heeft in echte steden, dorpen en wijken. Wij zetten ons als wethouders en burgemeesters met onder andere asielopvang, volkshuisvesting, onderwijs, zorg, welzijn en maatschappelijke begeleiding dagelijks voor onze inwoners in. De mogelijkheden voor nieuwkomers om bij te dragen, worden ondermijnd en de uitzetting van onze dorps- en stadsgenoten dreigt. Voor ons is dit onaanvaardbaar.

Neem Mehmet. Mehmet woont in Rijswijk. Hij kwam hier als vluchteling uit Turkije. Daar was hij geschiedenisleraar. Na jaren van omzwervingen, verhuizingen en lang wachten in asielzoekerscentra kreeg hij eindelijk een verblijfsvergunning in Nederland. Nu woont hij in een sociale huurwoning, doet hij vrijwilligerswerk en loopt hij stage op een middelbare school. Stapje voor stapje kan hij in vrijheid zijn leven weer opbouwen en bijdragen aan de Nederlandse samenleving.

Radio Vrij Nederland

In de nieuwe aflevering van onze podcastserie Radio Vrij Nederland gaan hoofdredacteur Sander Heijne en host Doortje Smithuijsen dieper in op deze open brief. Te gast zijn de ondertekenaars Gijs van Malsen (PvdA-wethouder in Rijswijk) en Nadir Baali (PvdA-wethouder in Steenbergen). ‘Het is tijd voor een bestuurlijke opstand tegen het kabinet.’

Jaarlijks beginnen er duizenden mensen zoals Mehmet aan een nieuw leven in Nederland. Dit is een ingewikkeld proces en gaat met vallen en opstaan. De plannen van dit kabinet ondergraven dat proces volledig.

Dat begint al met het idee voor ‘sobere doorstroomlocaties’. In de gemeente Castricum, waar ze statushouders huisvesten in containers in een oude tractorshowroom, hebben ze hier ervaring mee. En die ervaringen zijn vooral voor de statushouders niet positief. Los van het feit dat het kabinet er niet bij vertelt hoe deze locaties in gemeenten gerealiseerd moeten worden, zijn dit geen plekken waar je een nieuwe start kunt maken en waar je goed kunt integreren. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeenten om dit integratieproces en het versterken van de gemeenschap goed te laten verlopen.

Met de voornemens om delen van Syrië veilig te verklaren, verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd af te schaffen en de duur van een tijdelijke verblijfsvergunning te verkorten van vijf jaar naar drie jaar, wordt het bijkans onmogelijk voor nieuwkomers hun plek te vinden in de samenleving en een bijdrage te leveren. En als gemeenten moeten meewerken aan het uitzetten van mensen die we net hebben geholpen bij het inburgeren of het verkrijgen van een huis, een baan of een opleiding, wordt onze beroepseer op de proef gesteld.

Statushouders zijn mensen, net als iedereen, wier welzijn onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur valt.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten waarschuwde onlangs dat dit beleid het statushouders moeilijker maakt om goed te integreren. Tamar de Waal, universitair hoofddocent in algemene rechtsleer, schreef in NRC dat dit beleid niets op gaat lossen, maar wel heel veel aan gaat tasten: met name het toekomstperspectief van statushouders.

Statushouders zijn inwoners van onze gemeenten. Het zijn mensen die naar Nederland gevlucht zijn uit angst voor oorlog, geweld of onderdrukking. Zij hebben een verblijfsvergunning gekregen omdat die angst gegrond is verklaard na een strenge toets door de IND. Ze gaan naar school, hebben hier een baan en bouwen voorzichtig hun leven weer op.

Het zijn mensen, net als iedereen, wier welzijn onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur valt. Het zijn mensen waar wij zorg voor moeten dragen. Het zijn mensen waar wij een eed of gelofte voor hebben afgelegd aan de Grondwet. Het zijn mensen aan wie wij dit beleid moeten proberen uit te leggen.

Wij zetten ons dagelijks met plezier en trots in voor al onze inwoners. Wij zijn democratisch verkozen en besturen dagelijks samen met de gemeenteraden onze gemeenten. De verhouding tussen het Rijk en de gemeenten is al broos, maar met dit beleid zet het kabinet de relatie verder op scherp. Bovendien tonen ze weinig begrip voor de lokale democratie door het nog moeilijker te maken om passende huisvesting van statushouders te regelen of om goede integratie te realiseren.

In het regeerprogramma staat: ‘Het kabinet staat voor een open en vrije samenleving en pleegt extra inzet op integratie, waaronder op inburgering.’ Het zijn holle woorden, als blijkt dat de toekomst van onze nieuwe inwoners wordt opgeofferd voor politiek handjeklap.

‘Zo’n vaart zal het niet lopen en die plannen stranden toch wel bij de rechter’, horen we dan. Maar nog los van de totale on-uitvoerbaarheid van deze plannen vanwege de aangekondigde bezuinigingen – zoals Hendrik Noten eerder in Vrij Nederland signaleerde – gaat dit voorbij aan een zeer wezenlijk punt: we hebben de grondwettelijke plicht te voorzien in de bestaanszekerheid, zorg en goede huisvesting van de mensen in onze gemeenten, steden en dorpen. Daarbij maakt het niet uit of je hier al generaties woont of net bent gevlucht uit de meest gevaarlijke oorlogsgebieden ter wereld. Het is onvoorstelbaar dat de Rijksoverheid het naleven van de grondwet ondermijnt met haar plannen. De voorgestelde maatregelen van het kabinet hebben bovendien helemaal geen oog voor onze inwoners. Integendeel.

De enige denkbare reden om dit beleid uit te voeren, is om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor vluchtelingen om hierheen te komen. Maar onderzoek (van onder andere het WODC) wijst keer op keer uit dat de strengheid van asielbeleid geen invloed heeft op de vermeende ‘aanzuigende’ werking ervan.

De aangekondigde maatregelen maken het onmogelijk om de Wet inburgering goed uit te voeren. Deze wet heeft het doel nieuwkomers zo snel mogelijk mee te laten doen en aan het werk te laten gaan.

In plaats van stoere, ongrondwettelijke en onhaalbare plannen, zou het kabinet kunnen zorgen dat gemeenten en provincies voldoende geld krijgen om taken rondom huisvesting, inburgering, onderwijs en zorg voor nieuwkomers goed te regelen. Hiervoor moeten de forse bezuinigingen op het gemeentefonds teruggedraaid worden.

Wij kijken onze inwoners, zoals Mehmet, direct in de ogen. Wij hebben er grote moeite mee om mee te werken aan het te gronde richten van mensen. In het verleden is dit op vergelijkbare wijze gebeurd met de slachtoffers van het Toeslagenschandaal. Een politiek probleem leidde tot wetgeving en maatregelen die indruisen tegen fundamentele mensenrechten, met als gevolg dat tienduizenden mensen werden gemangeld. Ze zijn daar een leven lang door beschadigd. Bijdragen aan een soortgelijke situatie is onze beroepseer te na.

In plaats van wensdenken, een niet bestaande asielcrisis te forceren en het offeren van onze inwoners op politieke altaren, kan dit kabinet ook kiezen voor echte oplossingen.

Voorbeelden zijn:

Erkennen dat iedereen iets bij kan dragen aan de samenleving en daar ook de kans voor moet krijgen.

Erkennen dat statushouders inwoners zijn van gemeenten: het zijn onze stads- en dorpsgenoten.

Het uitbreiden van taalonderwijs en begeleiding naar de arbeidsmarkt met lessen in burgerschap.

Mensen uitgebreider kennis laten maken met kernwaarden als vrijheid, gelijkwaardigheid, democratie en solidariteit.

Op die manier kunnen onze inwoners, of ze nu in Nederland zijn geboren of niet, er echt bij horen en bijdragen aan de bloei van onze samenleving.

Was getekend,

Abdelhaq Jermoumi Wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs Leiden 1
Andre van de Reest Wethouder Gezondheidszorg, Jeugd en jeugdzorg, Arbeidsmarktregio, Sociale zaken, Welzijn, Inburgering Goes 2
Ankie Smit Wethouder Milieu, Welzijn en Volksgezondheid Schouwen-Duiveland 3
Anna van Popering Wethouder Jeugd en Welzijn, Inclusie en Diversiteit, Integratie en Burgerschap Gouda 4
Anne Janssen Wethouder Wonen en Bouwen, Stadsontwikkeling, Onderwijs en Laaggeletterdheid, Sport, Energietransitie Wageningen 5
Anne Marie ‘t Hart Wethouder Ruimtelijke ordening, Natuur, Omgevingswet, Erfgoed, Bilthoven, Afval, Begraafplaatsen De Bilt 6
Antoon Peppelman Wethouder Werk en Inkomen, Onderwijs, Economische Zaken, Recreatie en Toerisme, Financiën Bronckhorst 7
Arjan Kampman Wethouder Bestaanszekerheid, Arbeidsmarkt, Inclusieve stad, Wijken, Asiel, Integratie Enschede 8
Betsy Wormgoor Wethouder Inburgering, Zorg (jeugd en Wmo), Gezondheid, Onderwijs, Armoedebestrijding, Inclusie, Kansengelijkheid, Cultuur Berkelland 9
Bianca Bremer Wethouder Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen, Erfgoed, Welzijn, Scouting en wijkverenigingen Leidschendam-Voorburg 10
Carine Bloemhoff Wethouder Onderwijs en arbeidsmarkt Groningen 11
Casper Gelderblom Wethouder Wonen, Milieu & Circulariteit Heerlen 12
Cees Paas Wethouder Sociaal Domein, Financiën, Onderwijs, Cultuur Sliedrecht 13
Daan Binnendijk Wethouder Communicatie, Financiën, Dienstverlening, Jeugd, Vergrijzing, Gezondheidszorg, Zorg, Maatchappelijke opvang, Inkoopbeleid Leiderdorp 14
Dennis de Vries Wethouder Wonen en Volkshuisvesting, Jeugd en Jeugdzorg, MBO, Vastgoed, Wijkaanpak Utrecht 15
Dolf Smolenaers Wethouder Wonen en Coördinerend wethouder statushouders en vluchtelingen De Bilt 16
Eelco Taams Wethouder Sociaal Domein, Maatschappelijke Participatie, Ontheemden, Natuur en Landschap Oostzaan 17
Elvira Schepers-Janssen Wethouder Jeugd, Onderwijs, Werk en Inkomen, Armoede, Inclusie, Economie Winterswijk 18
Erich Wünker Wethouder Economie, arbeidsmarkt, sport en dienstverlening Oldambt 19
Erik Boog Burgemeester Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht, Handhaving en APV, Dienstverlening, Informatieveiligheid en juridische zaken, P&O, Duo+ Diemen 20
Erik de Vries Wethouder Sociale Zaken, Armoedebestrijding, Centrumontwikkeling Helmond 21
Erik-Jan Bijleveld Wethouder Duurzaamheid & Klimaat, Landschap & Groen, Mobiliteit Wageningen 22
Eva Boswinkel Wethouder Bestaanszekerheid, Financiën, Inclusiviteit, Sterke wijken, aanpak laaggeletterdheid Zutphen 23
Floor Vermeulen Burgemeester Asielzaken Wageningen 24
Fred Voskamp Wethouder Financiën, Ruimtelijke Ordening en Wonen (kernen, woningbouwprojecten en woonmarkt) Midden-Delfland 25
Gea Hofstede Wethouder Volkshuisvesting, Vluchtelingen, Werk en Inkomen, Armoedebeleid en Schuldhulpverlening Rheden 26
Gebke van Gaal Wethouder Ruimtelijke ordening, Verkeer, Warmte- en energietransitie, Openbare ruimte, Milieu en afval, Opvang Leiderdorp 27
Ger Klein Wethouder Financiën, verkeer en vervoer, lokale democratie, werk en inkomen Oldambt 28
Gerrie Rozema Wethouder o.a. Integratie en Inclusie Heerenveen 29
Gert Engelkens Wethouder Ruimte, leefbaarheid en wonen Oldambt 30
Gijs van Malsen Wethouder Volkshuisvesting, Integratie, Emancipatie, Armoedebestrijding en Welzijn Rijswijk 31
Guido Rink Wethouder Economie, Wmo, Emancipatie Emmen 32
Guido van Vulpen Wethouder Financiën, Gezondheid, Jeugd, Wmo & Bestaanszekerheid, Diversiteit, Democratische vernieuwing Wageningen 33
Hans Prins Wethouder Ruimtelijke ordening, Participatie, Communicatie, Grondzaken, Welstand en Vergunningen, Verkeer, Verkeersveiligheid en Vervoer, ICT Diemen 34
Herman Romeijn Wethouder Economische zaken, Werk en Inkomen, Onderwijs, Integratie, Sport, Kunst en cultuur, Evenementen, Maatschappelijk vastgoed, Duurzaamheid Leiderdorp 35
Ingrid Timmer Wethouder Onderwijs, Jeugdzorg, Wmo, Welzijn, Volksgezondheid, Wonen, Asiel & Migratie Brummen 36
Ingrid Wolsing Wethouder Sociaal Domein en Duurzaamheid Montferland 37
Jan de Geus Wethouder Maatschappelijke ontwikkeling, Zorg en Nieuwkomers (inclusief inburgering en inclusie) West Betuwe 38
Jan Kees Oppelaar Wethouder Ruimtelijke Ordening, Wonen, Werk en Inkomen en Mobiliteit Gouda 39
Jasper Bloem Wethouder Wonen en Ruimtelijke Ordening, Grondzaken, Jeugd en Onderwijs, Informatieveiligheid en privacy, Omgevingswet Zutphen 40
Jasper Bloem Wethouder Jeugd en Onderwijs, Zorg en Welzijn, Wonen en Ruimtelijke Ordening Zutphen 41
Jelbrich Peters Wethouder Werk en Inkomen, Duurzaamheid, Verkeer en Vervoer Tynaarlo 42
Jelke Nijboer Wethouder Onderwijs en participatie Ooststellingwerf 43
Jeroen Klaasse Wethouder Financiën, Economische zaken, Onderwijs en Kinderopvang, Sport en recreatie, Kunst, cultuur en ontwikkelingssamenwerking, Daarom Diemen, evenementen Diemen 44
Jeroen Louws Wethouder Werk en inkomen, Mensenrechten en vluchtelingenopvang, klimaat en milieu Middelburg 45
Joan Veldhuizen Wethouder Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, Energietransitie en klimaatadaptatie, Burgerparticipatie, Landschap, natuur en dierenwelzijn, Openbare ruimte, Gemeentelijk vastgoed Goes 46
Joëlle Gooijer-Medema Wethouder Jeugd en Onderwijs, Ouderen en Armoede, Inclusief Samenleven Delft 47
John Haverdil Wethouder Werk en Inkomen, Opvang en Inburgering, Nieuwe Energie, Vrijetijdseconomie, Landschapspark OIJ Oude IJsselstreek 48
Jorik Huizinga Wethouder Onderwijs, Werk & Inkomen, Inburgering, Bestaanszekerheid, Gezondheid Doetinchem 49
Julie d’Hondt Wethouder Jeugd, Wmo, Welzijn, Integratie, Sport, Cultuur, ICT en mobiliteit Bunnik 50
Jurrie Nieboer Wethouder Onderwijs, jeugd, cultuur en duurzaamheid Oldambt 51
Karin Schrederhof Wethouder Wonen, Zorg, Onderwijshuisvesting en Sport Delft 52
Kees Telder Wethouder Economie en werkgelegenheid, Armoedebestrijding, Financiën Beuningen 53
Koen Castelein Wethouder Ruimtelijke ordening, Vergunningverlening, Wonen, Monumenten, Binnenstad, Vastgoed, Water, Afval, Verkeer, Lelystad Airport, Toegankelijkheid, ICT Hattem 54
Krischan Hagedoorn Wethouder Zorg, Welzijn, Inburgering en Inclusie De Bilt 55
Libbe de Vries Wethouder Sociaal Domein, Sport en Cultuur Opsterland 56
Manouska Molema Wethouder Jeugd en jeugdhulp, Volksgezondheid, Zorg en Veiligheid, Integratie en Emancipatie, Asielzaken, Evenementen Groningen 57
Marcel Belt Wethouder Duurzaamheid, Klimaat, Milieu en afval, Openbare ruimte, Cultuur en Kunst, Zorg en Wmo, Burgerparticipatie Leidschendam-Voorburg 58
Margriet Brouwer Wethouder Werk & Inkomen, Welzijn, Sport, Participatie Hattem 59
Marian Everhardt Wethouder Werk en Inkomen, Armoedebestrijding en bestaanszekerheid, Zorg en Welzijn, Ouderenbeleid, Volwasseneducatie, Laaggeletterdheid Diemen 60
Marianne Poelman Wethouder Werk & Inkomen, Zorg & Gezondheid, Dienstverlening en Europa Súdwest-Fryslân 61
Mariëlle Vavier Wethouder Armoede, Inclusie, Zorg en Internationale Zaken Den Haag 62
Marjo Molengraaf Wethouder Financiën, Mobiliteit, Armoedebeleid, Participatiewet, Vluchtelingen Gorinchem 63
Marjolein Moorman Wethouder Onderwijs, armoedebestrijding en jeugdzorg Amsterdam 64
Marleen Sanderse Burgemeester Kunst en cultuur, Handhaving, Cultureel erfgoed, Recreatie en toerisme, Openbare orde en veiligheid, Crisisbeheersing, Personeel en organisatie, Dienstverlening, Burgerzaken, Huisvesting Hattem 65
Martijn Balster Wethouder Volkshuisvesting, Wijken, Welzijn Den Haag 66
Matthijs van den Berg Wethouder Jeugdzorg, Inburgering, Beheer openbare ruimte, Gebouwen- en wijkbeheer, Afval en milieu, Duurzaamheid, Energietransitie, Water, natuur en dierenwelzijn Diemen 67
Maud Hulshof Wethouder Economie, Werk en Inkomen, Asiel en Integratie, Cultuur en Voedsel Wageningen 68
Melanie Oderwald-Ruijsbroek Wethouder Jeugd, Onderwijs, Sociale Zaken en Arbeidsparticipatie, Diversiteit en Inclusie Midden-Delfland 69
Micha Mos Wethouder Werk en Inkomen, Armoede en Schulden, Asiel en Inburgering, Participatie Almere 70
Nadir Baali Wethouder Volkshuisvesting, Sociale Zaken, Welzijn, Integratie, Participatie, Inclusie en Cultuur Steenbergen 71
Nadya Aboyaakoub-Akkouh Wethouder Jeugdzorg, Onderwijs, Werk en Inkomen, Inburgering en Integratie Amersfoort 72
Natalie Saaf Wethouder Wonen, Onderwijs, Jeugd, P&O en Vastgoed Purmerend 73
Rachel Streefland Wethouder Asiel en integratie, maatschappelijke opvang en beschermd wonen, samen voor Overvecht, erfgoed, personeel en organisatie, wijk Overvecht Utrecht 74
Raymond Wanders Wethouder Werk en Inkomen, Gezondheid, Beroepsonderwijs, Vluchtelingen en Asiel Emmen 75
Rick Verschure Wethouder Vluchtelingen, Economie, Sport, Evenementen, Binnenstad, Toerisme, Vastgoed en grondzaken, Grondstoffen Zutphen 76
Rieja Raven Wethouder Zorg en Welzijn, Onderwijs, Jeugd, Cultuur, Wonen en Financiën Midden-Drenthe 77
Rik van Niejenhuis Wethouder Wonen en Ruimtelijke Ordening Groningen 78
Riny van Rensum Wethouder Zorg, onderwijs, kunst en cultuur Deurne 79
Rob de Geest Wethouder Werk en Inkomen, Wonen, Asiel en Inburgering, Sport, Gezondheid & Inclusie, Vrijwilligers & Mantelzorgers Deventer 80
Ronald de Meij Wethouder Sociaal Domein Zwijndrecht 81
Rutger Groot Wasssink Wethouder Sociale Zaken, Opvang, Gemeentelijk vastgoed, Democratisering, Masterplan Nieuw-West, Volwasseneneducatie, laaggeletterdheid en inburgering, Archeologie Amsterdam 82
Samir Toub Wethouder Diversiteit, Zorg, Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning Eindhoven 83
Saskia Ebbers Wethouder Wmo, Sport, Duurzaamheid Westerwolde 84
Sjoerd Geissler Wethouder Wonen en duurzaamheid Capelle aan den IJssel 85
Sjoerd Kuiper Wethouder Werk en Inkomen, Armoede en Schulden, Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Vervoer, Sociale Cohesie, Particpatie, Integratie en Vluchtelingen Maassluis 86
Sjoerd Wannet Wethouder Cultuur, Verkeer, Natuur en Klimaat, Energietransitie, Vakonderwijs en Openbare Ruimte Zutphen 87
Tim van Tongeren Wethouder Sociaal Domein, Duurzaamheid, Energietransitie, Onderwijs, Sport, Vluchtelingen, Participatie en Inclusie Oegstgeest 88
Tjarda Struik Burgemeester Openbare orde en Veiligheid Leiderdorp 89
Tjitske Siderius Wethouder Onderwijs, Volksgezondheid, Jeugd, Wmo, Klimaat, Financiën Hattem 90
Tycho Jansen Wethouder Armoede en Participatiewet Zwijndrecht 91
Wimar Jaeger Burgemeester Openbare Orde en Veiligheid Zutphen 92
Yasemin Cegerek Wethouder Werk en Inkomen, Inburgering, Inclusie, Schulden, Minimabeleid, Sport, Cultuur, Gebiedsgericht werken, Participatievisie en Recreatie, Toerisme Brummen 93