Het avondrood van een herfstlandschap, het koningsblauw van koikarpers in het water en het glinsterende goud in een schildpaddenschild: kunstenaar Anaïs López laat je kleuren zien die je nog nooit hebt gezien. Ze zijn zo diep dat je soms je evenwicht verliest. Alleen al daarom is de tentoonstelling de Schildpad en de Monnik de moeite waard.

López identificeert zich niet als fotograaf maar als storyteller. Het verhaal, waarin ze zelf de hoofdrol speelt, gaat ongeveer zo: López, hoogzwanger en diep in de rouw om haar overleden zus, vertrekt op de bonnefooi naar Japan. Daar ziet ze een schildpad in de rivier die haar niet meer loslaat. Het zou een kami zijn, een Japanse natuurgodheid. Meermalen keert ze terug naar het land om die ene schildpad te zoeken.

Juist de nadruk op dat verhaal verbreekt soms de betovering. Ietsje ongemakkelijk is bijvoorbeeld het feit dat López volgens haar gefictionaliseerde reisdagboek in ieder verlaten oerbos en langs elk kabbelend beekje een Japanse...