Toen filiaalchef Schoof verklaarde dat de vermeende asielcrisis vooral een crisis is die ‘mensen ervaren’, moest ik denken aan de term ‘de beleving’ die bij voedselproducenten populair is. Vraag fabrikanten of er echte truffels in de truffelsaus zitten en ze antwoorden: ‘Nee, maar het product heeft wel dezelfde beleving.’ Ik wil helemaal geen beleefde truffels maar échte. En als die er niet inzitten, doe dan niet alsof dat wel zo is. 

Wat bedoelen die fabrikanten eigenlijk? Dat een deel van het geld dat is bespaard op hoogwaardige producten, is geïnvesteerd in doeltreffende marketing (en geur- en smaakstoffen). Wij beleven rommelvoer als goed voedsel omdat de industrie ons daarvan overtuigt met reclame en verpakkingen met mooie foto’s van goed uitgelichte tomaten en begrippen als eerlijk en ambachtelijk. 

dNa jarenlang neoliberaal beleid waarin de overheid zich terugtrok, openbare nutsvoorzieningen werden geprivatiseerd en bedrijven ruim baan kregen, is de...